FANDOM

Pierwsze śledztwo badające okoliczności użycia broni w kopalni „Wujek” zostało wszczęte przez Prokuraturę Garnizonową w Gliwicach zaraz po tragicznych wydarzeniach. Podczas przesłuchań oskarżeni przyznali się do używania broni, twierdzili jednak, iż strzelali w górę, na postrach. Śledczy, jak opisuje w artykule „Zanim zapadnie wyrok” Jan Dziadul[1], nie dali wiary zeznaniom, gdyż ofiary śmiertelne zaprzeczały przyjętej linii obrony. Jednak bardzo szybko, bo już 20 stycznia 1982 roku, na wniosek prokuratora porucznika Jana Brola, postępowanie zostało umorzone. Uznano, iż zomowcy działali w warunkach obrony koniecznej[2]. Wyrok został uzasadniony w następujący sposób: „ W toku śledztwa nie zdołano zebrać dowodów, dzięki którym można by ustalić, który z funkcjonariuszy oddał strzały w górę, a który – będąc nawet subiektywnie przekonany o takim kierunku strzału – w rzeczywistości strzelał na wprost ”[3].

W4

[1] Informacje pochodzą z artykułu Jana Dziadula z 2006 roku, przedstawiona jest w nim historia wszystkich śledztw i procesów w sprawie „Wujka” do roku publikacji. J. Dziadul, Zanim zapadnie wyrok, Gazeta Wyborcza [dalej: GW] 10.03.2006, str.12 – wszystkie cytaty z „GW”pochodzą z internetowego archiwum gazety.

[2] Według J. Dziadula fragment wyroku mówiący o obronie koniecznej brzmiał następująco: „ (…) działania strajkujących, wymierzone przeciwko siłom porządkowym, były bezprawne, bezpośrednio zagrażające życiu i zdrowiu funkcjonariuszy MO, dlatego uzasadniały użycie przez nich broni”. Informacje podane za: Idem, Zanim zapadnie wyrok, GW, 10.03.2006.

[3] Uzasadnienie wyroku podane jest za artykułem: J. Dziadul, Zanim zapadnie wyrok, GW, 10.03.2006.Informacje w akapicie podawane za: M. Szcześniak, op. cit, s. 17; J. Dziadul, Zanim zapadnie wyrok, GW, 10.03.2006.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki